If I told you I missed you, would you care? If I told you I couldn't live without you, would you be there? If I told you I could be your everything, would you give me a chance? If I told you I could make you happy, would you give me the perfect romance? If I told you you're the only one I think about, would you keep track? If I told you I loved you...would you love me back?

Saturday

Oat

Daily Oatmeal. I love oatmeal! It is definitely one of my favorite foods.

Dulu 1st time makan oat, uwekk. Hampir2 muntah. My friend suggest makan letak gula. Don't add too much la. Yang penting ada rasa. Tiba-tiba jadi favorite food saya pula. Some people say, makan oatmeal setiap hari boleh kasi turun berat badan. Bila saya tgk badan saya, ini2 juga pun. Hahaa!

Tiada idea sudah mau tulis. Kebetulan sedang makan oat (mau kurus cepat2, nanti mau jumpa bulan 2! hahaa!). Sebenarnya, oat bukan saja untuk kurus tapi juga untuk kasi sihat tu badan. Ini beberapa kebaikan oat. Saya dapat dari Mr. Google.

Antara kebaikan oat:-
  • Merendahkan kolestrol dalam badan.
  • Mengawal kandungan gula dalam badan dalam jangka masa panjang.
  • Mengandungi bahan anti kanser - kepada wanita dapat mengelakkan breast cancer.
  • Mengawal tekanan darah - membantu mengurangkan hypertension, dan merendahkan tekanan darah tinggi.
  • Kandungan fiber dalam oat membantu sistem perkumuhan badan.
  • Membantu dalam penurunan berat badan kerana oat memberikan rasa kenyang dalam jangka masa panjang, disebabkan kandungan fiber dalam oat. - Kanak-kanak yang makan oat kebiasaannya jarang mengalami overweight.
  • Sumber karbohidrat yang memberikan tenaga kepada badan.
  • Oat juga mengadungi senarai panjang nutrient lain seperti asid amino yang membantu fungsi badan, vitamin seperti thiamin, folic acid, biotin, pantothenic acid & vitamin E. Selain itu juga mengandungi zinc, selenium, copper, iron, manganese & magnesium.

Manfaat Oat (Jacob's) < - - - klik
Kerap makan oat boleh membantu menurunkan kadar kolesterol di dalam darah anda. Oat mengandungi beta glukan yang merupakan serat larut yang membantu menyerap kolesterol daripada badan semasa penghadaman. Kandungan karbohidratnya digelar "Frukto-oligosakarida" mampu merangsang pertumbuhan bakteria baik yang penting untuk merangsang kesihatan usus. Dengan jantung dan saluran penghadaman yang dijaga dengan baik, kita mengambil langkah yang lebih sihat berbanding mereka yang mengambil kurang bijirin penuh. Oat boleh dinikmati di dalam pelbagai cara, tetapi cara yang lebih mudah adalah dengan menikmati biskut Jacob's Oatmeal, yang penuh dengan kebaikan oat.

Itu matcam kah. Kalau kurang kolestrol, cepat lah kurus kan. ++ sihat lagi. Ba, jum kawan-kawan kita makan otameal.

Ni la my fav oatmeal
Ni isi dia
Nyum2, boleh campur apa2 ja. Kismis, coklat or pisang maybe.

Ramai yang tidak suka oat ni. Terutama oatmeal. Bentuk and rasa dia tidak sedap bilang kawan saya. Tapi bila saya bagi dorang biskut oat or minuman oat, dorang suka pula. 

Biskut oat. Antara biskut oat fav saya.
Minuman oat. Sedap diminum time breakfast.
Untuk kesihatan, makan la jum! :)

0 apa kata kamu:

 
Just A Dream Blogger Template by Ipietoon Blogger Template