If I told you I missed you, would you care? If I told you I couldn't live without you, would you be there? If I told you I could be your everything, would you give me a chance? If I told you I could make you happy, would you give me the perfect romance? If I told you you're the only one I think about, would you keep track? If I told you I loved you...would you love me back?

Saturday

HIV dalam minuman (Pepsi)?

Heboh ni berita sekarang. Orang cakap ada Virus HIV dalam minuman Pepsi. Ada saya dengar orang cakap, ada satu orang tu dia penghidap HIV dan dia kasi masuk darah dia dalam semua minuman Pepsi. *aik, macam lain pula ini ayat.. tak kan lah dia kasi masuk dalam setiap tin.. mungkin dia kerja di kilang ba kali tu, dia kasi masuk sana pembancuh tu minuman kunun*

Saya pun terkejut la kunun. Saya pun kasi ringan-ringan jari cari info pasal ni benda. Nah, tenampak pula ni info pasal HIV.

No incident of food being contaminated with HIV-infected blood or semen has been reported to CDC. Furthermore, CDC has received no reports of HIV infection resulting from eating food, including condiments.

HIV does not live long outside the body. Even if small amounts of HIV-infected blood or semen was consumed, exposure to the air, heat from cooking, and stomach acid would destroy the virus. Therefore, there is no risk of contracting HIV from eating food.

Mau saya kasi translate jadi Bahasa Melayu? *tapi guna Google Translate ja la*

Tiada insiden makanan yang tercemar dengan darah atau air mani yang dijangkiti HIV telah dilaporkan ke CDC. Tambahan pula, CDC tidak menerima sebarang laporan jangkitan HIV akibat daripada memakan makanan, termasuk bahan perasa. "belum ada laporan orang kena jangkitan HIV bila dorang makan makanan atau minum minuman yang suda tercemar dengan darah atau air mani yang sudah kena jangkit HIV"

HIV tidak boleh hidup lama di luar badan. Walaupun sejumlah kecil darah yang dijangkiti HIV atau air mani adalah dimakan, pendedahan kepada haba udara,memasak, dan asid perut akan memusnahkan virus itu. Oleh itu, tiada risiko dijangkiti HIV daripada makan makanan.
HIV ni virus yang tidak kuat kalau di luar badan, tapi kalau sudah masuk di dalam badan terutama di darah kita, dia jadi virus yang tiada ubatnya.. Waawawa.. Seram. Apa-apa pun, hati-hatilah kawan-kawan.

0 apa kata kamu:

 
Just A Dream Blogger Template by Ipietoon Blogger Template